Sunday, February 13, 2011

Apabila sifat benci

Ini adalah ent3 pasal kehidupan...




Sepanjang kehidupan korang, ade tak korang benci someone? Maksud aku tahap benci tuh sampai korg x boleh tgk muka die. Kalo tgk konpem stress. Pastu kalo cakap ngn org yg korg benci tuh, ala2 angkuh dan sombong je..Kehadirannya pn korg x hirau.. Ade x? ade x?...Kalo betul ade, konpem la korg dh benci tahap gaban maksimum...


Aku x ckp org len. Aku ngaku sepanjang aku hidup selama 26 tahun nih..ade 2 org dh masuk list nih. Kekadang kite seboleh x mungkin x membenci org, tp kalo dh sampai kene byk kali dan sampai memberi efect yg teruk kt diri kita, kite pn x boleh elak kan..mesti masuk list punye...


Tapi pd sesiape yg xder membenci kt mane2 individu, aku ucapkn tahniah la. Mesti korg seorg yg x kisah,penyabar dan redha dgn kejadian yg berlaku kt diri korg. Thumbs up utk korg!!!
Erm...macammana nk hilangkn perassan benci tuh ek? Sebb benci tuh sgt memenatkan. Ade yang kate -
- "ikhlaskan hati kita..InsyaAllah tuhan akn tolong kita dengan cara lebih baik". 
- "Mgkin ade sebb die perangai mcm tuh. So terima je la.." 
- "benci biar la ala kadar..jgn terlalu benci. nnti die akan jd org yg paling ko syg"
- "berdoa je la...harap2 satu hari die akan berubah."
Huh..sgt tabah dan redha dengan ayat2 di atas...ahaks...


A) Ooo..macmana kalo kite nih seorg yang x pandai tunjuk perassan sebenar diri kita pd org yg kite benci tuh.. Maksudnye benci tapi dpn org tuh stil manis muke, borak2 cm bese..Pada aku..sgt dasat org mcm nih. Sebb kite x tau isi hati die yg sebenar. Tunggu die meletup agaknye , br die berani luahkan perasaan benci die tuh kt org yg die benci tuh..huish..dasat..dasat...


B) O..ade gak yg berani tunjuk perasaan benci die. Org tuh ckp kt die pn wat bodo jek. Peduli ape die ngn org tuh..dh name benci kn. Go hell la...*siap cmtu skali*. Pd aku, org cmnih mmg kental la...

C)Ade gak org yg terus terang bg tau die  benci org tuh. Mgkin die ckp "Mulai ari nih, aku xnk tgk muka ko! Ko boleh pegi jahanam la..Ko hidup ke mati ke, aku x kisah." Ini mmg berterus terang gile...ape la perasaan org terkena tuh ek? gile terkejut...

Kalo korg kategori yg mane? A ke B ke C? Aku kategori mane ek? ermm....

Dlm Islam pn, x baik ade perasaan benci membenci antara satu sama lain. *eh..tetibe masuk part tazkirah plak*. Tak sihat utk hati kita. Daripada membenci tuh la boleh timbul sifat dendam kesumat. Mcmane kalo sifat dendam tuh boleh membawa smpi tahap perbuatan syirik ataupn membunuh..hish..jauhkan lah....

Apapn, bergantung pd diri sendiri. Kalo perasaan benci tuh semakin membuak2, doa2 lah semoga hati tuh buang kembali bersih. Xder perasaan benci lagi. Mungkin ambil masa...Luka kt tangan nmpak berdarah, luka di hati siapa yg tau kn...


Nasihat utk diri aku gak nih sebenarnye..jgn terus ade sifat benci...






2 comments: